dowody_os
Wydanie dowodu osobistego
Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się w organie dowolnej gminy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w formie pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego.
Wniosek składa:
1) osoba posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych
2) osoba, której do ukończenia 18 lat zostało mniej niż 30 dni,
3) jeden z rodziców lub opiekun prawny ( w przypadku składania wniosku w imieniu osoby małoletniej, której do ukończenia 18 roku życia zostało więcej niż 30 dni)
4) jeden z rodziców, w przypadku składania wniosku w imieniu osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie pozostającej pod władzą rodzicielską
5) opiekun prawny, w przypadku składania wniosku w imieniu osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie niepozostającej pod władzą rodzicielską
6) kurator, w przypadku składania wniosku w imieniu osoby ubezwłasnowolnionej częściowo
Dodatkowym wymogiem jest, aby składanie wniosku przez rodzica, opiekuna prawnego lub kuratora w imieniu osób wymienionych w pkt. 3-6 odbywało się w obecności tych osób (z wyjątkiem osoby, która nie ukończyła 5 roku życia).
O niemożności złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody wnioskodawca powiadamia organ gminy, który zapewnia przyjęcie wniosku w miejscu pobytu tej osoby, chyba że okoliczności nie pozwalają na przyjęcie tego wniosku. W przypadku gdy złożenie wniosku o wydanie dowodu w w/w trybie okaże się nieuzasadnione, organ gminy odmawia przyjęcia wniosku w miejscu wskazanym przez wnioskodawcę oraz poucza o konieczności złożenia wniosku na ogólnych zasadach (art.26 ustawy o dowodach osobistych).
Wymagane dokumenty
1. Wniosek o wydanie dowodu osobistego ( wzór nr 1) wypełniony i podpisany własnoręcznie przez wnioskodawcę albo podpisany przez wnioskodawcę w siedzibie organu gminy formularz, wypełniony przez pracownika tego organu na podstawie podanych przez wnioskodawcę danych oraz danych zawartych w rejestrze PESEL,
W przypadku braku możliwości złożenia przez wnioskodawcę własnoręcznego podpisu na formularzu wniosku, pracownik organu gminy zamieści adnotację o przyczynie braku podpisu.
2. Kolorowa fotografia osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego , o wymiarach 35x45 mm, wykonana na papierze fotograficznym, na jednolitym jasnym tle, mająca dobrą ostrość i odwzorowująca naturalny kolor skóry, obejmującą wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70 – 80% fotografii, pokazującą wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice i przedstawiającą osobę w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, z otwartymi oczami nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami. Fotografia powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku
Osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami, wraz z orzeczeniem o niepełnosprawności osoby do 16 roku życia lub orzeczeniem o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku, wydane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2008 r. Nr 14, poz. 92, z późn. zm.)
W przypadku osoby noszącej nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania można załączyć fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny, wraz zaświadczeniem o przynależności do wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w Rzeczypospolitej Polskiej
W uzasadnionych przypadkach organ gminy może wydać dowód osobisty na wniosek, do którego została dołączona fotografia przedstawiająca osobę z zamkniętymi oczami, innym niż naturalny wyrazem twarzy lub z otwartymi ustami
3. Do wglądu – w celu potwierdzenia tożsamości osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego - dotychczasowy dowód osobisty lub paszport, a w przypadku osób, które nabyły obywatelstwo polskie dokument podróży lub inny dokument stwierdzający tożsamość, inny dokument zawierający fotografię, Jeżeli osoba nie posiada w/w dokumentów (np. przy składaniu wniosku po raz pierwszy ) inny dokument zawierający fotografię.
4. Na żądanie organu - w przypadku niezgodności danych zawartych we wniosku z danymi z Rejestrze Dowodów Osobistych - odpis skrócony aktu urodzenia, odpis skrócony aktu małżeństwa, orzeczenie sądu lub dokument poświadczający polskie obywatelstwo.
Wniosek o wydanie dowodu osobistego w formie elektronicznej
- wypełniony wniosek o wydanie dowodu osobistego w formie elektronicznej należy opatrzyć bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP i przesłać do organu dowolnej gminy na terytorium RP
Do wniosku o wydanie dowodu osobistego składanego w formie elektronicznej należy dołączyć:
- plik zawierający aktualną fotografię osoby spełniającą wymogi zdjęcia jak do dokumentów paszportowych, o wymiarach co najmniej 492x610 pikseli i wielkości nie przekraczającej 2,5 MB, fotografia powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku
- w przypadku osoby osoby z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku można załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami, wraz z odwzorowaniem cyfrowym orzeczenia o niepełnosprawności osoby do 16 roku życia lub orzeczeniem o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku, wydane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2008 r. Nr 14, poz. 92, z późn. zm.)
- w przypadku osoby noszącej nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania można załączyć fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny, wraz z odwzorowaniem cyfrowym zaświadczenia o przynależności do wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w Rzeczypospolitej Polskiej
- oryginały orzeczenia o niepełnosprawności lub zaświadczenia o przynależności do wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w Rzeczypospolitej Polskiej należy złożyć przy odbiorze dowodu osobistego
Opłaty:
brak
miejsce załatwienia sprawy:
Urząd Miejski w Suchowoli, 16-150 Suchowola, Plac Kościuszki 5, pokój nr 8
tel. 85 7229412, 85 7124130
Termin i sposób załatwienia sprawy:
30 dni od daty złożenia wniosku, w szczególnie uzasadnionych przypadkach termin ten zostanie wydłużony, o czym wnioskodawca zostanie powiadomiony.
Odbiór dowodu osobistego
Dowód osobisty odbiera się osobiście w organie gminy, do której został złożony wniosek o jego wydanie.
Wyjątki:
- dowód osobisty wydawany osobie nieposiadającej zdolności do czynności prawnych odbiera rodzic, opiekun prawny albo kurator
- dowód osobisty wydawany osobie posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych, odbiera osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego lub rodzic, opiekun prawny albo kurator
- pełnomocnik legitymujący się pełnomocnictwem szczególnym jeżeli przyjęcie wniosku wniosek o wydanie dowodu osobistego nastąpiło w miejscu pobytu osoby, której dowód ma być wydany lub gdy po złożeniu wniosku nastąpiły okoliczności uniemożliwiające osobisty odbiór dokumentu. został przyjęty przez organ gminy w miejscu zamieszkania wnioskodawcy w związku z brakiem możliwości złożenia wniosku o wydanie tego dokumentu w siedzibie organu gminy,
Warstwa elektroniczna dowodu osobistego tj. ustalenie kodów PIN dla poszczególnych certyfikatów może być aktywowana wyłącznie przez posiadacza dowodu osobistego w urzędzie gminy, a koperta z kodem PUK może być odebrana wyłącznie przez posiadacza dowodu osobistego w urzędzie, który wydał dowód.
Wymiana dowodu osobistego
O wydanie nowego dowodu osobistego należy wystąpić w następujących przypadkach:
1.Upływu terminu ważności dowodu osobistego.
2. Zmiany danych zawartych w dowodzie osobistym, za wyjątkiem zmiany nazwy organu wydającego dokument.
3. Zmiany wizerunku twarzy posiadacza dowodu osobistego w stosunku do wizerunku twarzy zamieszczonego w dowodzie osobistym w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza.
4. Utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza.
5. Unieważnienia certyfikatów zawartych w warstwie elektronicznej dowodu.
6. żądania wymiany dowodu osobistego bez warstwy elektronicznej lub dowodu w którym nie zostały zamieszczone certyfikaty.
7. podejrzenia nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych posiadacza dowodu osobistego tzw. kradzież tożsamości za okazaniem dokumentów potwierdzających to zdarzenie.
8. Przekazania do organu gminy lub do placówki konsularnej Rzeczypospolitej Polskiej przez osobę trzecią znalezionego dowodu osobistego
Uwaga: Nadal w obrocie prawnym pozostaną dowody osobiste wydane bez oznaczenia terminu ich ważności (tzw. bezterminowe). Nie ma obowiązku wymiany tych dokumentów.
odmowa wydania dowodu osobistego
- odmawia sie wydania dowodu osobistego, jeżeli fotografia załączona do wniosku przesłanego w formie dokumentu elektronicznego nie spełnia wymogów określonych w art. 29 ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych lub wnioskodawca składa wniosek z naruszeniem innych przepisów w/w ustawy;
odmowa wydania dowodu osobistego następuje w drodze decyzji administracyjnej, która posiada rygor natychmiastowej wykonalności
Od decyzji odmawiającej wydania dowodu osobistego służy odwołanie do Wojewody Podlaskiego, za pośrednictwem Burmistrza Suchowoli , w ciągu 14 dni od daty doręczenia rozstrzygnięcia organu I instancji .
- odwołanie od decyzji rozpatruje się w terminie 14 dni od daty jego złożenia
Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego.
1. Utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego posiadacz dowodu osobistego powinien niezwłocznie zgłosić osobiście organowi dowolnej gminy, a posiadacz dowodu osobistego przebywający poza terytorium RP – dowolnemu konsulowi. Zgłoszenia w formie pisemnej można złożyć w dowolnym organie gminy osobiście lub przez pełnomocnika legitymującego się pełnomocnictwem szczególnym do dokonania zgłoszenia.
- za posiadacza dowodu osobistego nieposiadającego zdolności do czynności prawnych lub posiadającego ograniczoną zdolność do czynności prawnych zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dokonuje rodzic, opiekun prawny lub kurator;
2. Utratę lub uszkodzenie zgłasza się na formularzu zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego (załącznik nr 2) w przypadku uszkodzenia dowodu osobistego do zgłoszenia dołącza się uszkodzony dowód osobisty.
Osobie dokonującej osobistego zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego wydaje się nieodpłatnie zaświadczenie, ważne do czasu wydania nowego dowodu osobistego, nie dłużej jednak niż dwa miesiące;
Posiadaczowi dowodu osobistego, który dokonał zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu w formie dokumentu elektronicznego, lub przebywającemu za granicą który dokonał zgłoszenia na piśmie za pomocą poczty lub telefaksu zaświadczenie wydaje się na żądanie.
miejsce załatwienia sprawy:
Urząd Miejski w Suchowoli, 16-150 Suchowola, Plac Kościuszki 5, pokój nr 8
tel. 85 7229412, 85 7124130
Zgłoszenie nieuprawnionego wykorzystania danych.
Zgłoszenia nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych można dokonać w organie dowolnej gminy.
Zgłoszenia można dokonać w formie dokumentu elektronicznego na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, w organie gminy który wydał dowód osobisty.
Zgłoszenia nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych dokonuje się na formularzu (wzór nr 3) osobiście lub przez pełnomocnika legitymującego się pełnomocnictwem szczególnym
Do zgłoszenia należy przedstawić do wglądu:
- potwierdzenie złożenia organowi uprawnionemu do prowadzenia dochodzeń zawiadomienia o podejrzeniu nieuprawnionego wykorzystania danych posiadacza dowodu osobistego, w tym serii i numeru dowodu osobistego
-albo dokument potwierdzający wszczęcie przez organ uprawniony do prowadzenia dochodzeń z urzędu czynności dotyczących nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych posiadacza dowodu osobistego
-albo decyzję Prezesa Urzędu Ochrony danych Osobowych stwierdzającą naruszenie przepisów o ochronie danych w zakresie bezpieczeństwa danych osobowych posiadacza dowodu osobistego, w tym serii i numeru dowodu osobistego.
- ważny paszport lub inny dokument potwierdzający tożsamość
- Dowód unieważnia się z dniem zgłoszenia nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych
Opłaty: 17 zł za złożenie pełnomocnictwa ( w przypadku, gdy wnioskodawca działa przez pełnomocnika), nie dotyczy pełnomocnictwa udzielonego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu.
miejsce załatwienia sprawy:
Urząd Miejski w Suchowoli, 16-150 Suchowola, Plac Kościuszki 5, pokój nr 8
tel. 85 7229412, 85 7124130
Podstawa prawna.
1. Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 o dowodach osobistych (Dz. U. z 2019 r. poz. 653 ze zm.)
2. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 stycznia 2020 r. w sprawie dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (Dz. U. 2020 r. poz. 31).
3. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 lutego 2019 r. w sprawie warstwy elektronicznej dowodu osobistego (Dz. U. z 2019 r. poz. 400).
4. Ustawa z dnia 17 lutego 2005 o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700 ze zm.).
5. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1000 ze zm.)
6. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
Metryka strony